7 tipov, ako si na internete ziskat a udrzat dobre meno

7 tipov, ako si na internete získať a udržať dobré meno

7 tipov, ako si na internete získať a udržať dobré meno

Skúšali ste si niekedy zadať svoje meno do prehliadaču Google? Prečítajte si zopár užitočných tipov, ako si chrániť súkromie na internete.

Chystáte sa na pracovný pohovor, vytvorili ste si perfektný životopis, napísali bezchybný motivačný list, máte prichystané referencie z predošlého zamestnania a pripravené odpovede na otázky na pohovore. Ale skúsili ste zadať svoje meno do internetového vyhľadávača? Veľa zamestnávateľov si vás totiž ešte pred pohovorom preklepne na internete.

Internet je v súčasnosti veľkou zbierkou dát a informácií a dokáže mať výrazný vplyv na vašu reputáciu. Veľa ľudí zabúda na svoje "online resumé", ktoré tvoria ľahko vyhľadateľné informácie na internete. Pokiaľ ste užívateľmi sociálnych sietí, dajte si pozor, aby sa vaše súkromné záznamy nevymkli vašej kontrole a skomplikovali inak úplne hladký proces pracovného pohovoru. 
 

Tipy na udržiavanie pozitívnej online reputácie:

1. Deaktivujte personalizované výsledky vyhľadávania

Webové vyhľadávače neukazujú rovnaké výsledky všetkým ľuďom. Vyhľadávanie je prispôsobené vašej aktuálnej polohe, sociálnym kontaktom alebo stránkam, ktoré ste v minulosti navštívili. Aby ste sa dostali k objektívnym neprispôsobeným výsledkom, použite možnosť internetového prehliadača „Private browsing” alebo „Inkognito okno”.

2. Hľadajte informácie v dostatočnom predstihu

Vygooglite svoje meno skôr, než sa budete uchádzať o prácu, aby ste mali dostatok času na vytvorenie pozitívneho (alebo aspoň neutrálneho) obsahu. V ideálnom prípade o vás potenciálny zamestnávateľ nájde množstvo zaujímavých výsledkov, ako napríklad projekty, na ktorých ste pracovali či aktuálny LinkedIn profil, ktorý vás predstaví v tom najlepšom svetle.

3. Dávajte pozor na to, čo zdieľate

Na sociálnych sieťach ako Facebook či Twitter neuverejňujte nevhodný obsah, ako napríklad fotografie z večierkov alebo iných aktivít, o ktorých by ste pred zamestnávateľom radi pomlčali. Samozrejme, obsah môžete sprístupniť iba pre špecifické skupiny priateľov, no niekedy sa stane, že poskytovateľ (Facebook, Google+...) zmení možnosti nastavenia súkromia. Účet sa preto oplatí pravidelne kontrolovať.

4. Vlastnite čo najviac primárnych výsledkov

Z pohľadu vyhľadávačov majú sociálne siete ako LinkedInFacebookTwitter a Google+ vysokú autoritu, vďaka čomu sa primárne na prvej stránke vyhľadávania nachádzajú informácie práve z týchto zdrojov. Ak nezdieľate rovnaké meno s nejakou známou osobnosťou, vaše profily na týchto sieťach by sa mali zobrazovať na popredných pozíciách vyhľadávačov.

5. Neuspokojte sa s prvou stránkou vyhľadávania

Hoci sa väčšina personalistov pravdepodobne nebude obťažovať klikaním na ďalšie stránky vyhľadávania, i tie sa časom môžu prepracovať do popredia po zadaní relevantného kľúčového slova.

6. Optimalizujte svoj LinkedIn profil

Až 66 % personalistov vyhľadáva uchádzačov prostredníctvom sociálnej siete LinkedIn. Ak chcete zvýšiť svoje šance na pohovore, rozhodne by ste na tejto sieti nemali chýbať. Dôkladne vyplňte svoj profil a použite v ňom kľúčové slová, ktoré popisujú vaše aktuálne zamestnanie alebo prácu, po ktorej sa obzeráte. Upraviť si môžete aj koncovku vášho profilu s celým menom (napr. www.linkedin.com/in/GrafTony).

7. Zvládajte negatívne záležitosti s prehľadom

Nie vždy sa vám podarí nevhodný obsah spojený s vašou osobou odstrániť. Ak sa ocitnete v tejto situácii, nerobte si z toho ťažkú hlavu. Ak by sa vás na tento obsah spýtali na pohovore, majte pripravenú úprimnú odpoveď a vysvetlenie. Všetci robíme chyby, dokonca aj personalisti.