Zásadným faktorom, ktorý bude slovenský trh práce ovplyvňovať na budúci rok, je nedostatok ľudí.
Bratislava 11. decembra 2024. Aké sú najdôležitejšie trendy, ktoré budú mať na pracovný trh na Slovensku vplyv v roku 2025? Odborníci na...
Bratislava, 13. 6. 2016 – Profilovanie pracovnej sily a preferencia budúcich zamestnancov úzko spájajú pracovný trh krajín V4. Personálna agentúra Grafton Slovakia prináša súhrnný prehľad platov v oblasti obchodu a marketingu na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku a Poľsku a otvára možnosť porovnania platového ohodnotenia a mesačnej mzdy v kľúčových oblastiach. V neposlednom rade poukazuje na pozitívny vývoj trendov a rast týkajúci sa pracovných pozícií.
Obchod a marketing v krajinách CEE
Záujem o zamestnancov v oblasti obchodu a marketingu sa líšia naprieč všetkými európskymi krajinami. Každá krajina má svoje špecifické potreby. V Maďarsku existuje veľké množstvo dostupných marketingových odborníkov, ktorí sa ťažko uplatňujú na trhu práce, na druhej strane v neďalekej Českej republike sú dostupné voľné pozície pre online marketingových špecialistov. Tento trend možno pozorovať aj v Poľsku.
„Spoločnosti očakávajú od kandidátov hlboké vedomosti daného segmentu, často s presahom do IT sveta, ako aj komunikačné zručnosti a manažérske kompetencie. Vynikajúca angličtina je pri väčšine pozícií vyžadovaná automaticky, nakoľko je zvyčajne nevyhnutná na marketingových pozíciách,“ uviedol Miroslav Garaj, Country Manager Grafton Slovakia.
Na Slovensku je v oblasti obchodu a marketingu rastúci záujem o obchodných zástupcov so schopnosťou predávať technické produkty. Od kandidátov na týchto pozíciách sa často vyžadujú tri a viac ročné skúsenosti s príslušným typom práce. Kvôli požiadavke na vynikajúce technické znalosti a aktívne jazykové znalosti sú aj ich finančné nároky na najvyššom leveli v rámci segmentu. V Maďarsku je dopyt po regionálnych manažéroch predaja v oblasti FMCG (rýchloobrátkového tovaru) alebo produktových manažérov v oblasti elektroniky. V Českej republike a v Poľsku si predajní agenti najčastejšie nájdu uplatnenie v obchodných reťazcoch alebo v e-commerce.
Obchod a marketing na Slovensku
Obchod a marketing na Slovensku zažíva dlhodobý rozmach, čo je dôvod, prečo mnoho odborníkov a absolventov škôl z rôznych odborov nájde uplatnenie v tomto segmente. V oblasti obchodu a marketingu vzdelanie nie je až tak dôležité, relevantné sú skúsenosti, obchodné uvažovanie a osobné schopnosti.
Aký je dopyt zamestnávateľov na Slovensku?
Pre marketing je všeobecne typický dopyt po sociológoch a absolventoch marketingu a PR. Avšak, informatika, programovanie a grafický dizajn sú tiež dôležité vo vzťahu k internetovému marketingu. Vzdelanie nie je až tak dôležité ani v oblasti predaja. Zásadná je schopnosť zamestnanca aktívne ponúkať produkty a služby a získať viac zákaziek pre firmu.
Na trhu práce sú najžiadanejší obchodní zástupcovia, čo je dané tým, že firmy neustále potrebujú rozšíriť svoje podnikanie a aktívne ponúkať svoje produkty a služby. Takisto neexistujú žiadne významné kvalifikačné bariéry pre obchodné pozície na nižších úrovniach, čo poskytuje žiadateľom možnosť nájsť uplatnenie v rôznych odvetviach.
Zväčša spoločnosti vyžadujú 2-ročnú prax, vrátane preukázateľných výsledkov. Vynikajúce znalosti anglického alebo nemeckého jazyka, v závislosti na špecializáciu na konkrétnom zahraničnom trhu, sú zvyčajne tiež požadované.
„Práca v marketingu je v dlhodobo veľmi "in", avšak v tomto segmente je veľká fluktuácia zamestnancov. To je dôvod, prečo spoločnosti naďalej hľadajú nových PPC špecialistov, SEO konzultantov, projektových manažérov, account manažérov alebo brand manažérov. Najčastejšie s 2-ročnou praxou a znalosťou anglického jazyka,“ uviedol Miroslav Garaj.