9 tipov pri hľadaní práce
Len čo ste dokončili školu, už sa od vás očakáva, že si nájdete prácu. Nájsť ten správny štart kariéry však nemusí byť vôbec jednoduché. Preto...
TLAČOVÁ SPRÁVA
Bratislava 7. októbra 2025
I keď sa zdá, že zima je ešte ďaleko, firmy už v októbri zverejňujú ponuky pre brigádnikov na predvianočný nápor v obchodoch a logistike, či štart lyžiarskej sezóny. „Uchádzači, ktorí začnú hľadať včas, majú väčší výber pozícií aj lokalít a stihnú zaškolenie. Firmám sa zas oplatí plánovať s predstihom a nebáť sa kombinovať interné kapacity s externými riešeniami. Ak si obe strany urobia domáce úlohy, zimná sezóna sa zmení z náporu na príležitosť,“ hovorí odborníčka z personálnej agentúry Grafton Recruitment.
Zimný trh má tri hlavné vlny: najskôr sa rozbehne e-commerce a retail pred Black Friday a Vianocami, následne prídu hory a gastro po otvorení stredísk a napokon januárové inventúry a spracovanie povianočných vrátení. V praxi to znamená, že firmy hľadajú ľudí do predajní a skladov, na triedenie zásielok, do kuriérskych služieb a zákazníckej podpory, ale aj do hotelov, na vleky, recepcie či do požičovní výstroja. Mesto ponúka ruch logistiky a obchodov, hory zase prácu v ubytovaní, gastronomických prevádzkach a službách pre lyžiarov. „Najlepšie platené bývajú tie pozície, ktoré zahŕňajú vyššiu zodpovednosť, fyzickú náročnosť alebo nočné zmeny – napríklad nočné triedenie zásielok, práca kuriéra či vodiča alebo technická údržba v strediskách. S vyššou odmenou môžu počítať aj inštruktori lyžovania s certifikátom,“ hovorí Jitka Kouba, marketingová riaditeľka personálnej agentúry Grafton Recruitment a Gi Group.
Nábor na zimné brigády sa rozbieha skôr, než by mnohí čakali. Logistika a e-shopy uverejňujú ponuky už od začiatku októbra a najväčší výber zmien, lokalít a sadzieb býva od polovice októbra do polovice novembra. Retail – móda, elektronika, kozmetika – ide v rovnakom rytme, adventné trhy dopĺňajú ľudí priebežne podľa návštevnosti. Hory a hotely začínajú naberať ešte skôr, často už v septembri, najmä ak ponúkajú aj ubytovanie pre personál. Naopak, inventúry a povianočné spracovanie tovaru sa riešia v decembri s nástupmi na január – tu je výber najširší práve v prvej polovici decembra. Ak cielite na zimné strediská, začnite na prelome septembra a októbra; ak na sklady a predvianočný retail, najviac možností nájdete od polovice októbra do polovice novembra. „Najčastejšou chybou uchádzačov je neskorý štart. Kto sa ozve až začiatkom decembra, často berie to, čo ostalo, nie to, čo mu sedí,“ dodáva Jitka Kouba.
Rovnako dôležitá ako hodinová mzda je aj realita zmien a príplatkov – či ide o dennú alebo nočnú prácu, kedy a aké sú príplatky, aké tempo je na pracovisku bežné a koľko dokážete reálne odrobiť. Zohľadniť treba aj dochádzanie, dostupnosť ubytovania v strediskách a to, či vám vyhovuje typ práce – niekto lepšie zvláda dynamiku skladu, iný uprednostní kontakt so zákazníkom. Pokiaľ ide o reakciu na pracovný inzerát, tá by mala byť podľa odborníčky na personalistiku rýchla a vecná, mala by tiež obsahovať kompletný životopis. „Kvalitná reakcia má tri vety: priamo do e-mailu stačí napísať kto som, kedy môžem a prečo sa na prácu hodím. V prílohe by potom nemal chýbať štruktúrovaný životopis. Priamo do sprievodného e-mailu doplňte aj telefónne číslo a buďte na ňom skutočne dostupní – o nábore v sezóne sa nerozhoduje v týždňoch, ale v hodinách,“ radí J. Kouba. Šance na nájdenie vhodnej brigády môže podľa nej zvýšiť aj prehľadný životopis na pracovnom portáli.
Ešte pred nástupom do práce by mal mať brigádnik v ruke dohodu, potvrdené sadzby, termíny výplat a absolvované poučenie BOZP, pri práci s potravinami treba počítať aj s vybavením zdravotného preukazu.
U tých, ktorí brigádnikov hľadajú, sa úspech začína predikciou a jasným inzerátom. Uchádzači chcú vedieť kde a kedy budú pracovať, aké budú pracovné zmeny, sadzby a príplatky, aká je dĺžka kontraktu a kedy dostanú zaplatené. Pri sezónnych brigádach odporúča personalistka krátky náborový proces – jednoduchý formulár, rýchly telefonát a po pohovore promptné potvrdenie termínu nástupu. Na zverejnenie ponuky pritom najlepšie funguje kombinácia kanálov: pracovné portály, sociálne siete, databáza minuloročných brigádnikov a odporúčania zamestnancov. „Ideálne je využiť tzv. návratový pool, teda zoznam ľudí, ktorí u vás už v minulosti úspešne brigádovali alebo pracovali a viete ich rýchlo osloviť pri ďalšej sezóne či špičke. Sú zaučení, poznajú procesy a prostredie, takže majú kratšie zaškolenie a nižšiu chybovosť. Práve ich treba osloviť ako prvých, prípadne im ponúknuť nejaké výhody, napríklad garantované zmeny či bonus za návrat. Vhodným kanálom na oslovenie sezónnych pracovníkov sú aj súčasní zamestnanci a ich rodinní príslušníci,“ odporúča Jitka Kouba.
Pri samotnej práci sa v skladoch a veľkých prevádzkach osvedčuje on-site koordinátor, ktorý rieši zmeny, dochádzku a komunikáciu. Pri vonkajších prácach pomáha logistická podpora, ako je príspevok na dopravu, teplé jedlo a plánovanie zmien aspoň na týždeň dopredu. A napokon, žiadna špička nestojí za bezpečnostné kompromisy – základom sú kvalitné zaškolenie, vhodné ochranné pracovné prostriedky a dodržiavanie príplatkov.
Firmy môžu v čase zvýšeného náporu využiť aj dočasné pridelenie pracovníkov cez personálnu agentúru, čo pre ne predstavuje rýchle a jednoduché riešenie na pokrytie sezónnych špičiek. Zamestnávateľom je v tom prípade personálna agentúra, ktorá pracovníka na určitý čas pridelí k „užívateľskému zamestnávateľovi“. Agentúra zabezpečí výber, zmluvy, mzdu, odvody aj BOZP, a firma platí agentúre dohodnutú sadzbu za odpracované hodiny alebo výkon. V ľahších prevádzkach môže byť riešením aj krátke preškolenie interných ľudí a ich dočasné presuny medzi oddeleniami, najmä ak ide o niekoľko týždňov zvýšeného dopytu. „Externé posily majú najväčší efekt, keď je určený jeden koordinátor, sú nastavené jasné metriky a tím má každodenný krátky tímový míting. Potom sa dá sezóna zvládnuť bez zbytočného stresu,“ uzatvára odborníčka.
Pre viac informácií kontaktujte:
Erika Kuhnová, PR Consultant, 10/10 COMMUNICATIONS, +421 903 592 384, erika.kuhnova@1010comms.sk
Michaela Hanáková, PR Consultant, 10/10 COMMUNICATIONS, +421 907 581 582, michaela.hanakova@1010comms.sk
O Grafton Slovakia
Personálna agentúra Grafton Slovakia bola založená v roku 2004 a v súčasnej dobe pôsobí v Bratislave, Nitre, Košiciach, Prešove a Žiline. Je súčasťou Gi Group Holding. Svojim lokálnym aj medzinárodným klientom, ako i uchádzačom o prácu ponúka široké portfólio služieb v oblasti náboru, dočasného pridelenia zamestnancov a talent manažmentu či rôznorodých HR riešení. Pripravuje tiež na mieru riešenia outsourcingu alebo kompletné zaistenie servisu náboru riadením celého procesu ako hlavný dodávateľ. Patrí medzi popredných poskytovateľov outplacementových služieb a poradenstva, ako aj výberu zamestnancov pomocou assessment centier, špeciálnych testov a dodatočne ponúka poradenský servis v oblasti ľudských zdrojov. Viac na www.grafton.sk
O Gi Group Holding
Gi Group Holding je prvá talianska nadnárodná spoločnosť pôsobiaca v oblasti zamestnávania a zároveň je jedným zo svetových lídrov v oblasti služieb zameraných na rozvoj trhu práce. Skupina pôsobí v oblasti dočasného pridelenia i zamestnávania na hlavný pracovný pomer, ďalej potom vyhľadávania a výberu zamestnancov, executive search, školenia, podpory relokácie, outsourcingu a poradenstva v oblasti personálnych a administratívnych služieb. Spoločnosť zamestnáva viac než 6 000 zamestnancov a vďaka svojej priamej prítomnosti a strategickým partnerstvám pôsobí vo viac než 100 krajinách Európy, APAC, Ameriky a Afriky. Gi Group Holding poskytuje služby viac než 20 000 klientskych spoločnostiam a s tržbami vo výške 3,3 miliardy EUR (2021) je 5. najväčšou európskou personálnou firmou a 16. na svete (podľa Staffing Industry Analysts). www.gigroupholding.com